Η μετάβαση σε ένα νέο περιβάλλον μπορεί να είναι ένα στρεσογόνο γεγονός τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς. Κάποια παιδιά νιώθουν έντονη ανησυχία και δυσφορούν, όταν επρόκειτο να πάνε σχολείο. Συναισθήματα που μπορούν να προκαλέσουν το πανικό και το άγχος των γονιών. Η σχολική άρνηση, είναι ένα μήνυμα για τους γονείς και ορισμένες φορές μία ένδειξη για την άμεση παρέμβαση ενός ειδικού.

Συμπτώματα σχολικής άρνησης

Στις ηλικίες μεταξύ 5 – 7 ετών το παιδί εκδηλώνει συμπτώματα, όπως κεφαλαλγίες ,

πόνους στη κοιλιά, εμετούς,ενούρηση, εγκόπριση, νυχτερινοί εφιάλτες, άρνηση να φάει,

υπερκινητικότητα κ.λπ.

Σε κάποιες περιπτώσεις που η άρνηση φαίνεται να καταλαγιάζει, το παιδί πηγαίνει στο σχολείο, αλλά υιοθετεί μία παθητική στάση απέναντι στην γνώση. Σε κάποιες περιπτώσεις το παιδί εγκαταλείπει την τάξη, ή τρέπεται σε φυγή για να επιστρέψει στο σπίτι του.

Τρόποι αντιμετώπισης από τους γονείς:

Να αποκλείσουν ότι δεν πρόκειται για κάποιο ιατρικό πρόβλημα

Η επίσκεψη σε παιδίατρο είναι το πρώτο βήμα, ώστε

να αποκλειστεί η πιθανότητα τα παραπάνω συμπτώματα να οφείλονται σε κάποιο οργανικό αίτιο.

Να επαναπροσδιορίσουν τις δικές τους ανάγκες

Οι αντιδράσεις των γονιών στην συμπεριφορά των παιδιών, μπορεί να είναι καταλυτικές για τις συναισθηματικές του αντιδράσεις. Είναι ωφέλιμο να είναι ήρεμοι και ψύχραιμοι, αποφεύγοντας την έντονη προσκόλληση, όταν το παιδί γυρνά σπίτι.

Συχνή επιβράβευση για κάθε μικρό βήμα που κάνει το παιδί, αρκεί να του δώσει κουράγιο. Χαλαρή συζήτηση γύρω από κάτι που του έκανε θετική εντύπωση μπορεί επίσης να βοηθήσει.

Κάτι που ζωγράφισε στο σχολείο ή μια ομαδική δραστηριότητα που έγινε στην τάξη, είναι μια καλή ευκαιρία να αποτελέσουν αντικείμενο αφήγησης του παιδιού για την ημέρα του στο σχολείο και δημιουργία ενός θετικού κλίματος μέσα στην οικογένεια.

Να προετοιμάσουν το παιδί τους

Είναι σημαντικό, οι γονείς να γνωρίζουν ότι η παραμονή του παιδιού στο σπίτι, μπορεί να εντείνει τις δυσκολίες του, καθώς μελλοντικά θα μάθει να αποφεύγει καταστάσεις που τον δυσκολεύουν, παρά να τις αντιμετωπίζει.

Επομένως, μπορούν να του διαβάσουν μια ιστορία που αφηγείται την πρώτη ημέρα στο σχολείο ενός παιδιού και να συζητήσουν πάνω σε αυτή.

Με αυτό τον τρόπο, δίνεται η ευκαιρία στο παιδί να πει, πως πιστεύει ότι μπορεί να νιώθει ο ήρωας της ιστορίας. Έτσι, το παιδί έμμεσα επεξεργάζεται και το ίδιο τα δικά του συναισθήματα.

Να επικοινωνήσουν με την δασκάλα

Η άρνηση για το σχολείο μπορεί να ενισχύεται από πειράγματα που μπορεί να δέχεται το παιδί από τους συμμαθητές του ή από την δυσκολία του σε κάποιο μάθημα.

Μία επίσκεψη στο σχολείο και συζήτηση με την δασκάλα, μπορεί να είναι βοηθητική για την αντιμετώπιση της δυσκολίας του παιδιού.

Επίσκεψη σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας

Εάν μετά τα Χριστούγεννα το παιδί εξακολουθεί να δείχνει συμπτώματα άγχους, να έχει φοβίες, να ηχολαλεί ή να μιλά μόνο του, είναι σημαντικό οι γονείς να επισκεφτούν κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας, ο οποίος με την συνεκτίμηση μιας διεπιστημονικής ομάδας, θα εκτιμήσει εάν τα παραπάνω συμπτώματα είναι ενδείξεις για μια βαθύτερη δυσκολία του παιδιού και θα προτείνει το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα.

Αλίκη Μαυραντώνη

Ψυχολόγος – Ειδική παιδαγωγός

Τηλ. επικοινωνίας: 6979 738945

20121025-152457.jpg

20121025-152543.jpg

Advertisements