Κάθε στιγμή, το παιδί βρίσκεται σε ένα χώρο όπου θα πρέπει να τοποθετήσει κάπου το σώμα του ( πχ κάθεται στην καρέκλα, στέκεται μπροστά στον πίνακα της σχολικής τάξης κτλ ), ή / και να τοποθετήσει κάπου ένα αντικείμενο ( πχ βάζει τους μαρκαδόρους στην κασετίνα, το μαξιλάρι πάνω στο κρεβάτι κτλ ).

  • Η δόμηση του χώρου είναι . λοιπόν, ο προσδιορισμός της θέσης :
  • Του παιδιού σε σχέση με τα αντικείμενα
  • Των αντικειμένων σε σχέση με το σώμα ( μπροστά – πίσω, δεξιά – αριστερά, πάνω – κάτω κτλ )
  • Των αντικειμένων μεταξύ τους (μπροστά – πίσω από, δεξιά – αριστερά από, πάνω – κάτω από ) .

Ένα παιδί το οποίο έχει δυσκολίες όσον αφορά την δόμηση του χώρου, τότε δεν μπορεί να ελέγξει σωστά το σώμα του και να κινείται άνετα στον χώρο , με συνέπεια:

  • Να δυσκολεύεται να συμμετέχει σε παιχνίδια συνομιλήκων του ( πχ τυφλόμυγα, κουτσό, puzzle κτλ)
  • Να βρίσκει δύσκολα τα πράγματά του ( πχ σε εντολή «Γιώργο φέρε τα παπούτσια σου που είναι κάτω από την καρέκλα » δεν μπορεί να την εκτελέσει )
  • Δυσκολεύεται να κάνει κλιμάκωση πχ μεγεθών
  • Δεν προσανατολίζεται και χάνεται εύκολα.

Φτάνοντας, έτσι , το παιδί στο κατώφλι των σχολικών υποχρεώσεων , η καλή δόμηση στο χώρο θα του δώσει σημαντικά εφόδια, εφ’ όσον σχετίζεται με :

  1. την αναγνώριση των γραμμάτων κατά την διαδικασία της ανάγνωσης ( με αυτό τον τρόπο λοιπόν είναι σε θέση να ξεχωρίσει πχ το ¨φ¨ από το ¨θ¨, το ¨ε¨ από το ¨3¨ κτλ
  2. την διαχείριση του γραφικού χώρου ( πχ να γράφει από αριστερά προς τα δεξιά, ανάμεσα στις γραμμές κτλ )
  3. τον σωστό γραφικό σχεδιασμό ( πχ να κάνει το «υ» με το άνοιγμα προς τα πάνω )

Προτεινόμενες δραστηριότητες :

Παρακάτω θα δείτε κάποιες δραστηριότητες οι οποίες βοηθούν στο να βελτιωθεί η δεξιότητα της δόμησης χώρου σε ένα παιδί :

βάζουμε διάφορα εμπόδια μέσα στο δωμάτιο και ζητάμε από το παιδί αν ακολουθήσει μία διαδρομή χωρίς να σκοντάψει πουθενά ( πχ να περάσει πάνω από την καρέκλα, δίπλα από την τηλεόραση, κάτω από το τραπέζι κτλ )

μέσα / έξω :

μπαίνουμε μέσα στην ντουλάπα, μπανιέρα

κρύβουμε κάτι μέσα στα χέρια μας

ρίχνουμε ένα χαρτί μέσα στον κάδο

βάζουμε τα μολύβια μέσα – έξω από μολυβοθήκη

τακτοποιούμε τα παιχνίδια μέσα στο ντουλάπι

βγάζουμε τα κυβάκια έξω από το κουτί

ψηλά / χαμηλά :

τραμπάλα / κούνια : διακρίνουμε την στιγμή που το παιδί είναι ψηλά / χαμηλά

πάνω / κάτω :

ανεβαίνουμε πάνω στο τραπέζι , πάμε κάτω από την καρέκλα κτλ

μπαίνουμε μπροστά / πίσω από την κουρτίνα / αυτοκίνητο κτλ

δίπλα :

βάζουμε την πετσέτα δίπλα στο νεροχύτη, καθόμαστε δίπλας το τζάκι κτλ

κοντά / μακριά :

ακουμπάμε κοντά στην πόρτα, βάζουμε το χέρι μας κοντά στο καλοριφέρ

γύρω :

δένουμε ένα φουλάρι γύρω στον λαιμό μας, γυρίζουμε γύρω από μία καρέκλα

ανάμεσα :

βαδίζουμε ανάμεσα σε 2 γραμμές, περνούμε ανάμεσα στα πόδια

απέναντι :

στεκόμαστε απέναντι από την πόρτα, την ντουλάπα κτλ

ΣΟΦΙΑ Μ. ΚΟΥΛΟΥΡΗ

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ S.I.