”Όπως γνωρίζουμε όλοι καλά, οι σχολικές απαιτήσεις δεν τελειώνουν με τη λήξη των μαθημάτων. Το διάβασμα στο σπίτι είναι μια εξίσου απαιτητική διαδικασία στην οποία, κατά ένα τρόπο, συμμετέχουν ενεργά και οι γονείς”, σχολιάζει η ειδική παιδαγωγός-ψυχολόγος Αλίκη Μαυραντώνη και απαντα στα σχετικα ερωτηματα ζαλισμενων γονιων. Τι γίνεται , λοιπόν, στην περίπτωση που η μελέτη των μαθημάτων μετατρέπεται σε μάχη?

GM: Πολλές φορές οι γονείς προσπαθούν να πείσουν το παιδί να διαβάσει ενώ εκείνο καθυστερεί να ξεκινήσει, επιμένει να διακόπτει συνέχεια τη ροή της μελέτης ή απλά είναι αδιάφορο και αφηρημένο. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Αλίκη Μαυραντώνη: Αρκετές φορές τα παιδιά λένε όχι ώστε να είναι εκείνα αυτά που έχουν τον έλεγχο στην σχέση σας. Με αυτό τον τρόπο θέλει να δείξει ότι έχει την δική του άποψη για τα καθημερινά θέματα και να είναι διαφορετικό.

Ένας άλλος λόγος που οδηγεί στην άρνηση για μελέτη μπορεί να είναι ακόμα το γεγονός ότι το παιδί δεν εφαρμόζει τις σωστές στρατηγικές για την μελέτη των μαθημάτων του με αποτέλεσμα να εδραιώνεται ένας φαύλος κύκλος άγχους και παραίτησης. Εδώ σημαντικό ρόλο παίζει ο γονιός, (ο οποίος χρειάζεται να δημιουργήσει μαζί με το παιδί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμα. Ένα παιδί δημοτικού μπορεί να συγκεντρωθεί 40 λεπτά κατά μέσο όρο με ένα μικρό διάλειμμα 5 λεπτών μέχρι την επόμενη δραστηριότητα, ενώ ένα παιδί γυμνασίου μελετά 45 λεπτά περίπου με ένα διάλειμμα της τάξεως των 10 λεπτών. Εναλλακτικά, υπάρχουν ειδικοί παιδαγωγοί, που μπορούν να διαβάσουν με το παιδί τα μαθήματά του, ενώ παράλληλα να του διδάξουν τεχνικές για την οργάνωση του χρόνου του και σωστή μελέτη.

Επιπλέον, κάποιες φορές, η καθυστέρηση στην έναρξη της μελέτης και η γκρίνια μπορεί να αποτελεί ένδειξη μαθησιακής δυσκολίας. Σε αυτή την περίπτωση, ο ειδικός εξετάζοντας και άλλους παράγοντες θα εκτιμήσει εάν το παιδί έχει κάποιο είδος μαθησιακής δυσκολίας, η οποία επηρεάζει την οργάνωση του.

GM: Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς ώστε να βελτιώσουν την κατάσταση;

Αλίκη Μαυραντώνη: Να οργανώσουν σωστά τον χώρο του σπιτιου. Καλό είναι το παιδί να μελετά κάπου ήσυχα μακριά από οτιδήποτε μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή, όπως η τηλεόραση. Οργανώστε ένα ήσυχο μέρος σε κάποιο δωμάτιο του σπιτιού, στο οποίο θα μπορεί να μένει συγκεντρωμένο.

Να προωθούν την ανεξαρτησία του

Είναι σημαντικό το παιδί να νιώθει ότι είναι ικανό και ότι μπορεί να έχει επίδραση το ίδιο πάνω στην μάθηση. Δείξτε του τον τρόπο με τον οποίο θα διαβάσει παρά να λύσετε εσείς τις ασκήσεις του σχολείου. Γίνετε ένα είδος προτύπου λέγοντας φωναχτά την σκέψη σας όταν του εξηγείται με ένα παράδειγμα τι ζητά η άσκηση.

Να μην αμελούν τα μικρά διαλείμματα

Μικρά διαλείμματα των πέντε λεπτών ανά 45 λεπτά για τουαλέτα ή κάποιο σνακ είναι απαραίτητα για τους μαθητές.

Να το αφήνουν να κάνει τις επιλογές του

Το παιδί κατά την σχολική ηλικία μαθαίνει να είναι υπεύθυνο και να αναλαμβάνει τις συνέπειες για την πράξη του. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η ικανότητα του για λήψη αποφάσεων. Σε μεγαλύτερες τάξεις αν το παιδί επιλέξει να μην κάνει τα μαθήματα του αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να μην πάρει καλό βαθμό σε κάποιο διαγώνισμα. Μπορείτε να το ρωτήσετε αν είναι ικανοποιημένο με την τροπή των πραγμάτων και ζητείστε του να σκεφτεί τι διαφορετικό μπορεί να κάνει την επόμενη φορά.

Να δώσουν κίνητρα

Η ίδια η μαθησιακή διαδικασία από μόνη της δεν είναι ενισχυτική για πολλά παιδιά. Ρωτήστε το, τι θα του άρεσε να κάνει μετά την μελέτη και συμφωνείστε να το κάνει, αφού πρώτα ολοκληρώσει τα διαβάσματα του.

Πείτε του μπράβο

Οι γονείς μερικές φορές αγνοούν πόσο σημαντική είναι η ενθάρρυνση και η ενίσχυση στα παιδιά. Στην καθημερινότητα μας, πιο συχνά τονίζουμε την αρνητική συμπεριφορά παρά επιβραβεύουμε κάποιον. Κάθε μικρό βήμα που κάνει το παιδί μπορεί να αποτελέσει αιτία για επιβράβευση.

Μην ξεχνάτε όμως πως κυρίως είστε γονείς του παιδιού και η μελέτη δεν είναι το πιο σημαντικό πράγμα στην σχέση σας. Αν το παιδί δυσκολεύεται να οργανώσει τον χρόνο του και την μελέτη του μπορείτε να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό παιδαγωγό, ο οποίος θα το βοηθήσει να αναπτύξει τις κατάλληλες στρατηγικές μελέτης και να βρει την χαμένη του αυτοπεποίθηση.

ΑΛΙΚΗ ΜΑΥΡΑΝΤΩΝΗ

ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ-ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ

ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΚΠΑ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ:6979 738945

20121003-101304.jpg